Zaštiti starije potrošače koji ne žele da primaju telefonske pozive trgovaca kroz registar „Ne zovi“

U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača i u cilju što efikasnije zaštite osetljivih grupa počeo je sa radom registar „Ne zovi“.  Potrošači koji ne žele da primaju pozive trgovaca putem telefona i sms odnosno mms poruka koje se odnose na prodaju proizvoda ili usluga, mogu da se upišu u pomenuti registar, a svi operatori mobilne i fiksne telefonije obavezni su da to omoguće svojim korisnicima.

-U poslednje vreme javlja nam se veliki broj starijih osoba koje su žrtve trgovaca koji imaju sve njihove podatke. Stoga je oformljen registar „Ne zovi“ kako bi zaštitio starije potrošače. Pošto se broj telefona pojedinca registruje kod operatera mobilne telefonije, on se registruje i u  Regulatornom telu za elektronske komunikacije i poštanske usluge RATEL. Trgovac pre nego što pozove potrošača mora da proveri da li njegov broj registrovan i ukoliko ga i tada nazove rizikuje kaznu od 50.000 dinara – istakao je predsednik UPOK-a u Kikindi Darko Cvijan.

 

Iako je telefonska trgovina legalna, potrošači prijavljuju veliki broj zloupotreba.

-Penzioneri su najosetljivija, ali i najsigurnija kategorija platiša jer se u 90 odsto slučajeva sve prodaje preko administrativne zabrane odnosno obustave na penziju. Pravilo je da se telefonskim putem prodaju izuzetno skupi proizvodi od više desetina hiljada dinara ili nekoliko hiljada evra, a stvari koje su kupuju nemaju tu tržišnu vrednost. Trgovci su razvili sofisticirane načine prodaje i neretko dovode potrošače u neprijatne situacije, a kako se sve odvija telefonom teško je dokazivo da je potrošač doveden u zabludu – kaže naš sagovornik.

Na sajtovima Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine i RATEL-a postoje obrasci koji su jednostavni za popunjavanje, ali potrošač mora lično da je ga popuni.

-Tokom proleća nam se javio veći broj potrošača upravo zbog ovakvog vida kupovine i u mnogim slučajevima smo posredovali. Najvažnije je da potrošač, ukoliko odustane od kupovine, to uradi na vreme u roku od 14 dana. U tom periodu može da se vrati proizvode bez navođenja bilo kakvi razloga zašto odustaje od kupovine. Kada nam se sugrađani jave u tom intervalu mi mu omogućimo da raskine ugovor i povrati sredstva. Ako zakonski rok prođe, ne može ništa da se učini. Imali smo i situacija gde su sklapani ugovori sa dementnim osobama i to nedeljom, tako da se neretko targetiraju potrošači koji su onemogućenog rasuđivanja zbog bolesti – precizira Cvijan.

Najčešće se prodaju mobilni telefoni, razna medicinska pomagala poput masažera, jastuka, prekrivača sa magnetima ili suplementi.

A.Đ.

 

 

Don`t copy text!