Tribine o bezbednom učešću u saobraćaju održali su danas u Kikindi predavači iz Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije i iz novosadskog Instituta za bezbednost saobraćaja. Kako da doprinesu još većoj svojoj i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju, slušali su, u popodnevnim satima, u Udruženju penzionera, stariji sugrađani – vozači bicikala i motocikala, a u večernjim satima, u prostoru muzeja „Tera“, i vozači teretnih vozila.
Predavanju u Udruženju penzionera prisustvovali su i predstavnici lokalne samouprave, gradonačelnik Nikola Lukač, predsednik Gradskog parlamenta, Mladen Bogdan i član Gradskog veća zadužen za komunalnu infrastrukturu i vanredne situacije, Nebojša Jovanov.
– Vi ste prepoznati kao vrlo aktivni učesnici u saobraćaju, ali postoje određene pretnje kojima ste izloženi i koje treba da predupredimo i ovim nizom predavanja. Savet za bezbednost Grada edukuje sve građane, od najmlađih, u vrtićima, do naših starijih sugrađana – rekao je gradonačelnik Lukač.
Edukacije o saobraćaju, u saradnji sa pokrajinskim i republičkim institucijama gradski Savet za bezbednost organizuje kontinuirano.
– Grad je uvideo potrebu da što više edukuje penzionere o bezbednosti u saobraćaju i zato je jako bitno da čuju sve preporuke Agencije kako bi bili što bezbedniji i oni i ostali učesnici. Mi smo to prepoznali jer su polovina stradalih pešaka i biciklista stariji od 65 godina. I na ovaj način pokazujemo brigu o starijim sugrađanima, pored svega što radimo na poboljšanju kvaliteta njihovog života – istakao je Mladen Bogdan.
Da su ovakve edukacije veoma potrebne, složila se i Radojka Grujić, penzionisana prosvetna radnica i predsednica Kulturno-umetničkog društva Udruženja penzionera.
– Naše udruženje ima oko sedam hiljada članova, a u KUD-u je angažovano njih devedesetak koji dva do tri puta nedeljno dolaze na probe, i 80 odsto njih kao prevozno sredstvo koriste bicikl – rekla je Grujićeva. – Smatram da biciklisti nisu dovoljno bezbedni. Ima i onih koji više ne čuju dobro, ali se dešava i da vozači ne vode dovoljno računa. Često pretiču biciklistu dok se, istovremeno, mimoilaze sa drugim vozilom, a po pravilu, biciklisti treba da voze putanjom desnog točka automobila, ne po samoj ivici puta, što je rizično.
Prošle godine je, prema podacima Policijske uprave, u saobraćaju nastradao 31 biciklista, od kojih je 13 zadobilo teške, a 18 lakše telesne povrede. Gotovo polovina nastradalih stariji su od 65 godina. I podaci Agencije za bezbednost saobraćaja pokazuju da su stariji, u svojstvu pešaka i biciklista, među najugroženijim učesnicima u saobraćaju.
– Stariji imaju određene ograničene psihofizičke sposobnosti i u tom smislu potrebno je da posvetimo posebnu pažnju našim dragim starijim sugrađanima. Današnja edukacija im pokazuje na koji način su ugroženi u saobraćaju i na koji način mogu da se zaštite. Važno je da podignemo svest o tome koliko je bitno da se poštuju propisi jer naši podaci pokazuju da se ne poštuje ni zaustavljanje na crveno svetlo, da se samo 20 odsto učesnika u saobraćaju vezuje na zadnjem i 80 odsto na prednjem sedištu, dok u Evropi ovaj propis poštuje 98 učesnika u saobraćaju. To je jedan od načina za smanjenje saobraćajnih nezgoda, kao i poštovanje svih drugih propisa kao što je i korišćenje svetloodbojne odeće koja pomaže da biciklisti i motociklisti budu bezbedniji, posebno u jesenjim uslovima – rekao je jedan od predavača, Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
Istaknuto je da u Gradskoj upravi postoji budžet za edukaciju o bezbednosti u saobraćaju koju Savet za bezbednost sprovodi svake godine kako bi sugrađani, posebno stariji učesnici u saobraćaju, bili edukovani o promenama, novim pravilima i tehnologijama. Prošle godine, ciljna grupa na tribinama bili su motociklisti. Predavanja poput današnjih pružaju priliku da penzioneri osveže znanje i upoznaju se sa najnovijim bezbednosnim standardima.