Svetski Dan prava potrošača obeležava se danas, 15. marta. Cilj kampanje jeste informisanje građana i jačanje njihove svesti o pravima u ovoj oblasti sigurnost i tačne informacije o proizvodima prilikom kupovine, kvalitetne usluge, reklamacije i korektan odnos proizvođača i trgovaca prema kupcima.
Svetski dan potrošača ustanovljen je odlukom Ujedinjenih nacija (UN) i prvi put počeo da se obeležava 1983, a svake godine ima neku posebnu temu. Ove godine tema je „Fer digitalne finansije“, a cilj je da se pokrene razgovor o digitalnim finansijama, navodi se na sajtu Potrošačke internacionale.
Prava koja potrošači imaju su:
-ukoliko je roba koju su su potrošači kupili neispravna, imaju prava da je reklamiraju, a da dobiju drugu robu, da se popravi ili da im trgovac vrati celokupni iznos.
-potrošači moraju da imaju na raspolaganju bezbednu hranu i da deklaracija navodi sve sastojke koje hrana sadrži, kao i datum isteka roka.
-cene roba i usluga moraju biti jasno istaknute i razumljive svim potrošačima, a ukoliko se potpisuje ugovor – on ne sme da sadrži odricanje od bilo kog potrošačkog prava.
-zakonom je zabranjeno obmanjujuće poslovanje – ako vam neko daje besplatno neku robu, a pritom traži da platite. Zakon omogućava i da odbijete robu koju niste naručili a stigne vam na adresu.
-kada je u pitanju prodaja „od vrata do vrata“, potrošač se može predomisliti u roku od dve nedelje i otkazati robu ili uslugu.
-zakon o zaštiti potrošača uređuje i turističke usluge, pa ako turistička agencija ne pruži uslove iz ugovora – potrošač ima prava da traži i druge odgovarajuće usluge bez dodatnih troškova.